Студенти и ученици от цяла Европа бутат, управляват и разнасят трудни за описване возила, плод на още по-трудно разгадаеми решения и технологии, чието намиране в подобни любителски машинки е още по-трудно за вярване. Ентусиазмът и желанието, които емитира Shell Eco-marathon, са усещания, които трудно могат да бъдат предадени чрез текст и снимки. Тук не става въпрос за чисто и сляпо гонене на максимален резултат и избавяне на планетата от атмосферния бич CO2, a и за духа, обединението около дадена кауза, екипното сплотяване, дружелюбността - иначе казано, практикуване на базовите общочовешки ценности, които често оставяме на заден план в работното ни ежедневие. 30-ото издание на Shell Eco-marathon 2014, провело се между 15-18 май, бе грандиозен илюстратор и на нещо, което ще наречем приятелска целеустременост. Такава бе и цялостната атмосфера. Думата „конкуренция“ не бе толкова удачна за ротердамския маратон, а олимпийският принцип бе основен мотор на събитието.Събитие, в което взеха участие 198 отбора от 27 страни, сред които и три български тима - ТУ-Варна се пусна в класа „Градски концепти“, докато колите на отборите на русенския университет и този на чепеларската професионална гимназия „Н. Й. Вапцаров” бяха проектирани за класа „Прототипи“ и секция „Електрически“. Пълната картинка и емоции ще публикуваме в брой 105 на списанието, като сега ще ви съобщим накратко представянето на нашите момчета и момичета.Започваме с ТУ-Варна и все по-популярния клас „Градски концепти“ - в него се състезават около 30% от участниците, като делът му нараства с всяка изминала година. С голям ентусиазъм и изключителни иновации, като бордовата система за телеметрия и следене на енергийната ефективност, екипът имаше сериозни шансове за прилично класиране. За съжаление обаче техническа неизправност наложи промени по автомобила в последния момент, последвано от проблеми в квалификационната сесия. Така морският ни тим Angel s Angels не успя да се включи в навъртането на състезателни километри. Колата обаче премина успешно съвсем нелеката техническа инспекция, което е факт, достоен за уважение. Още повече че сред некласиралите се тимове в класа, общо 21, намираме отбори от страни като Франция, Белгия и Испания. Цялостното ни представяне обаче, което се дължи и на трите отбора, определяме като истински положително. Великолепно изглеждащата и конструктивно премислена кола на тим Automobilist, дело на русенския университет, записа достойното постижение с енергиен разход от 168,27 км/кВтч. Това класира отбора ни на 23-то място в клас „Прототипи“ с ел. задвижване, пред състезатели от Турция, Франция и Холандия, което реално е и най-доброто ни постижение в тазгодишното издание на Shell Eco-marathon. Респектиращ резултат за студенти, дебютиращи в маратона. Респект будят и ентусиазмът и решеността на усмихнатите ученици - млад екип, който дори не е съставен от студенти - от професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н. Й. Вапцаров“. Зелената машина на blue-ev получи повреда в електронния контролен модул, което наложи тимът да работи до след 10 ч. вечерта, за да успее да подготви колата за старта на следващия ден. Това означаваше намаляване на шансовете, тъй като за краен резултат се взима най-доброто постижение от всички пробези, направени през състезателните дни. Русе например направиха общо четири излизания на пистата, докато Чепеларе - с цената на усилен труд и лишаване от сън - успя да запише само един резултат с 92,68 км/кВтч, който ги класира на предпоследното 28-о място. Екипът на военния технологичен университет от Варшава, Полша, пък зае последното място въпреки двете си излизания на пистата.
There are no comments yet. Be the first one to express yourself!