Почитателите на Audi наострят уши всеки път, когато чуят съкращението S1. Защото успехите, които Стиг Бломквист и Валтер Рьорл постигат по трасетата преди около 30 години с легендарната „бегачка“ със същото означение, не се забравят лесно. Затова в Инголщат са решили да възкресят спомените – но не с ограничена серия на Sport quattro-то, представено във Франкфурт, а с нещо в другия край на моделната гама. Малкият и до този момент прекалено добродушен А1 получава престижното означение и скоро ще се появи като S1 по шоурумовете. За първи път се срещнахме с машината на изложението в Лайпциг. Тя ще се предлага с три врати или като Sportback с пет, цените за Германия започват от 29 950 евро. Адреналинът струва доста – с около 10 000 евро повече, отколкото за базовата версия. Въпреки това офертата е добра – защото S1 осигурява невероятно удоволствие.
231 коня при 1340 килограма
Днес автомобилите си приличат страшно много, а мисията на S1 е да бъде различен. На колкото и „палав“ да се правеше А1 в рекламите, най-мощната му версия беше далеч от този имидж – със своите 185 конски сили малкото Audi оставаше зад MINI Cooper S (192 к.с.), да не говорим за JCW. А Citroen DS3 със своите 207 кончета беше още по-напред. В Инголщат осъзнаха, че за да се бори с конкуренцията, S-моделът има нужда от нещо повече от 1,4-литровия турбомотор. Затова в малкия двигателен отсек на S1 е поставен 2-литровият агрегат със свръхпълнене, използван и в Golf GTI, Skoda Octavia RS и Аudi S3. В S1 този двигател развива 231 конски сили и 370 Нм. Това не е толкова много, колкото при произведеното в 333 бройки преди две години А1quattro, което беше разпродадено за няколко дни. Но при тегло 1340 килограма 231 „кончета“ се чувстват на свобода – затова и хронометърът застива на 5,9 сек, щом стрелката на скоростомера достигне до цифрата 100, а максималната скорост е 250 км/ч.
Двойно задвижване срещу физичните закони
Не само мощността и свързаният с нея звук превръщат S1 в „бегачка“ - като истинско спортно Audi и „мъничето“ е 4х4. Именно тази формула на задвижването, както и новата предна 4-раменна ос правят „наточеното“ А1 достойно за бързо каране по завоите. Разбира се, машината не може да се изправи срещу физичните закони – и когато при бърза смяна на динамичния център на тежестта автомобилът стане прекалено лек, дъхът на шофьора спира и той благославя добрите спирачки. Сега MINI и компания ще треперят. Когато амортисьорите бъдат подчинени в спортен режим с бутона Drive Select и електронният блокаж на диференциала вкарва предните колела в правия път, завоите никога няма да ви бъдат достатъчни. Наляво, надясно, ускорение, спиране и пак ускорение – S1 се стрелка палаво по планинските пътища, а човекът зад волана е благодарен на хората от Инголщат, че са поставили седалки с толкова добра странична опора. Кофти е единствено, че за S1 не се предлага трансмисия с два съединителя. Не че ръчната е лоша – напротив, предавателните числа са подбрани съвсем точно, а „пътят“ на скоростния лост е съвсем кратък. Просто при спортно шофиране по завои е по-добре ръцете ви да бъдат на волана, а не на малката топка за селектиране на предавките.
Оптични пакети за индивидуализация
231 конски сили не са малко, 250 км/ч – също. Само че мускулите не са всичко. При миниавтомобилите е важно излъчването. Затова при S1 Аudi е дало свобода на въображението на дизайнерите, които са облекли колата в боен костюм. Той не е маслиненозелен, а искрящо жълт, но който инвестира в екстериорен или интериорен пакет срещу доплащане, ще се чувства като Арнолд Шварценегер по „Витошка“ - защото всеки ще се обръща след него. Големите въздуховоди в предната част веднага привличат погледа, а не по-малко атрактивни са жълтите капаци на предните седалки. Спомени за легендарното S1 извиква задният спойлер.
There are no comments yet. Be the first one to express yourself!