Признайте си - сутрин в натоварения трафик вероятно си мечтаете да имате летяща кола? Е, холандците от PAL-V Europe са проектирали една. Отнело им е около десет години разработване, за да се получи двуместен хибрид между автомобил и жироплан (или автожир, както го наричат още). Най-важна в цялата история според хората от компанията е откриването на DVC технологията (Dynamic Vehicle Control) през 2005 г., която контролира наклона на кокпита спрямо скоростта и ускорението. Тогава е разработена за подобно превозно средство, наречено Carver ONE. Технологията позволява безопасно управление при висок център на тежестта и специфичната аеродинамична форма на корпуса, необходима при летене. Холандецът е с един ротор и пропелер и може да лети навсякъде на височина до 4000 фута (прибл. 1219 м) и със скорост до 180 км/ч. Първите доставки започват от края на 2014 г. Цената обаче не е за всеки - 250 000 евро.
Името PAL-V е съкращение от Personal Air and Land Vehicle.
Чудото вече направи своето първо пътешествие. На пътя се държи като спортен автомобил. Ако се притеснявате, че големите градове все още не са готови за PAL-V, дерзайте смело - не е необходима специална инфраструктура, за да се движите с него, тъй като авто-жиропланът може да ползва обикновените пътища и писти.
В проекта са участвали Холандската национална космическа лаборатория и университетът в Делфт. Финалните тестове на първия готов прототип приключиха още през 2009 г. и оттогава той натрупа много полети. Автономността му по въздух е между 350 и 500 км в зависимост от вятъра и натоварването, а по суша - около 1200 км. Работи на бензин като конвеннционален автомобил, но ще има и биодизелови и биоетанолови версии.
Чудото е триколесно и комбинира комфорта на автомобила с пъргавината на мотоциклета, по-тихо е от хеликоптер благодарение на по-бавното въртене на главния ротор. Излита и каца с ниска скорост, като са му необходими само 165 м за засилване (все пак се чудя как ще се засиля в колоната от автомобили?). Лесно е за управление.
Шофьорска книжка? Ами ще трябва да натрупате все пак между 20 и 30 часа тренировки във въздуха.
There are no comments yet. Be the first one to express yourself!