На 2 юни култовият кабриолет Volvo Sport навършва 60 години. Това е първият спортен автомобил на шведската марка. Но ниската маса и високите технологии се оказват недостатъчни за успех – производството е преустановено след едва 67 или може би 68 бройки.
Колесната база е с 20 см по-къса от тази на Volvo PV 444, станал технологичен донор на кабриолета, под чийто капак е монтиран 1,4-литровият преработен двигател от цитирания автомобил. Моторът е с два карбуратора и мощност 70 к.с. и позволява максимални 155 км/ч.
Volvo Sport е пряк резултат от многото пътувания до САЩ, направени от основателя на компанията Асар Габриелсон в началото на 50-те години на миналия век. В стремежа си да научи колкото се може повече неща за този пазар, преди да лансира Volvo отвъд Атлантика, той се среща с много хора от бранша. Сред тях е и „Гласпар” в Монтесито, Калифорния, компания, специализирана в производството на корпуси за лодки и каросерии за спортни автомобили с новия за времето си материал фибростъкло.
Габриелсон е силно заинтересуван от производствения процес с намерението да приложи този материал в Швеция.
През 1953 г. се заема с проектирането на каросерията, производствените калъпи и първия прототип. Едновременно с това обучават екипа на Volvo как да работи с фибростъклото.
Проектът напредва бързо и в началото на 1954 г. Glasspar вече е доставила на Volvo първия реално управляем eкземпляр, който обаче все още е далеч от производствената версия. Например липсвали му мекият покрив и страничните прозорци. По време на международните тестове прототипът получава доста критики, най-вече заради 3-степенната предавателна кутия, която е далеч от спортните представи. До представянето му в Торсланда са направени още два прототипа, в които вече са нанесени необходимите подобрения и така автомобилът излиза на пазара през 1955 г. и първоначално е предвидено да бъдат произведени 300 екземпляра, всичките за износ. През пролетта на 1956 г. започват доставките в Южна Африка, Бразилия, Мароко и САЩ. Разбира се, и шведските купувачи могат да се възползват от кабриолета. Производството и продажбите обаче зациклят и през първата година са реализирани едва 44 бройки, а през следващата – още 23. След назначаването на новия президент, Гунар Енгелау, той тества автомобила и решава, че производството му трябва да бъде спряно незабавно.
Общият отчетен брой на излезлите от завода кабриолети е 67, но по-късни проучвания показват, че случайно два пъти е регистрирано шаси номер 20, така че точното число е 66. Днес повечето от тези автомобили (известни са около 50) са все още живи и здрави.
Въпреки неуспехите на P1900, този модел е важен експеримент за компанията. След спирането му Volvo разработва стоманен спортен автомобил, а четири години по-късно се появява успешният спортист P1800. Но както знаем – всички успехи са последица от редица неуспешни опити.
There are no comments yet. Be the first one to express yourself!